Στο πλαίσιο του προγράμματος "Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ" το σχολείο μας θα πραγματοποιήσει 3 επιμέρους δράσεις υπό την σκέπη της κεντρικής δράσης-έργου "Τέχνη και Πολιτισμός".
Στο πλαίσιο του προγράμματος "Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ" το σχολείο μας θα πραγματοποιήσει 3 επιμέρους δράσεις υπό την σκέπη της κεντρικής δράσης-έργου "Τέχνη και Πολιτισμός". (1). Κινούμενα Γκράφιτι (2). Ζωντανεύοντας την Ποίηση (3). Ανοιχτό Σχολείο β. (αναλυτική περιγραφή κάθε υποδράσης και του τρόπου διεξαγωγής της) Μετά από μια μεγάλη περίοδο αμφισβήτησης το Γκράφιτι δικαίως, δεν θεωρείται πια βανδαλισμός αλλά μια μορφή τέχνης. Μια μορφή τέχνης που δε φοβάται να εκδηλωθεί μέσα από μια μεγάλη ποικιλία θεμάτων, παρμένα τόσο από την ιστορία, όσο και από την καθημερινότητα της ανθρώπινης κοινωνίας. Είναι ίσως μία από τις λίγες μορφές τέχνης που δεν φοβάται το χρώμα και το ελεύθερο σχέδιο και ακριβώς αυτό είναι που της προσδίδει τόση ιδιαιτερότητα. Μέσα από αυτό, εκφράζεται ο σύγχρονος άνθρωπος, ο άνεργος, ο αγανακτισμένος, αυτός που έχει ανάγκη να μιλήσει αλλά κυρίως, ο έφηβος. Που έχει καταπιεστεί τόσο πολύ απ' όλα γύρω του, που ψάχνει τόσο απεγνωσμένα για λίγα ''ψίχουλα'' επικοινωνίας με την οικογένεια του, που θέλει να τραβήξει την προσοχή του κόσμου με κάθε κόστος. Τα τελευταία χρόνια σε πολλές σχολικές μονάδες ξεφυτρώνουν όμορφα και δημιουργικά Γκράφιτι φτιαγμένα από καλλιτέχνες ή και τους ίδιους τους μαθητές. Οι μαθητές του Α1 του 2ου ΕΠΑΛ Δράμας αποφάσισαν στο πλαίσιο της ερευνητικής εργασίας να καταγράψουν τα γκράφιτι που υπάρχουν στο ίδιο το σχολείο, καθώς και σε τρία ακόμα σχολικά συγκροτήματα. Το όγδοο Δημοτικό Σχολείο Δράμας, το 1ο Δημοτικό Σχολείο Δράμας, το Τέταρτο Γυμνάσιο Δράμας και το Πέμπτο Γυμνάσιο Δράμας είναι οι «συνεργαζόμενες» σχολικές μας μονάδες. Πέρα όμως της ψηφιακής καταγραφής και αποθήκευσης τα παιδιά είχαν την ιδέα να ζωντανέψουν τις ζωγραφιές σε μορφή κινουμένου σχεδίου με κατάλληλο λογισμικό. Έχοντας την απαιτούμενη τεχνογνωσία, λόγω της ύπαρξης του Τομέα της Πληροφορικής θα προσπαθήσουμε να δώσουμε ζωή στις σταθερές εικόνες. (2) Πολλά πράγματα είναι σημαντικά για τα παιδιά στο σχολείο. Η καλή υγεία. Η καλή διατροφή. Η άφθονη άσκηση. Η γραφή και η ανάγνωση. Τα μαθηματικά, η γεωγραφία κλπ. Άλλα αν θέλουμε τα παιδιά μας να μην μάθουν απλά να διαβάζουν και να γράφουν, αλλά να μάθουν να ΑΓΑΠΟΥΝ να διαβάζουν και να γράφουν, ας βάλουμε την ποίηση στη ζωή τους. Η ποίηση έχει δύναμη: όλοι θυμόμαστε κάποιους στίχους ποιημάτων. Ο λόγος που τους θυμόμαστε είναι γιατί έχουν μέτρο, ρίμες και άλλα εργαλεία από την τσάντα με τα μαγικά που έχουν τα ποιήματα. Οι ρήτορες στην αρχαία Ελλάδα όταν ήθελαν να σου πουν κάτι, ήθελαν να θυμάσαι αυτό που θα σου πουν. Δεν ήθελαν απλά να σε πείσουν αλλά τα λόγια τους να εντυπωθούν στο μυαλό σου. Κατέληξαν λοιπόν στο ότι η ποίηση είναι πιο πειστική από την πρόζα. Οι άνθρωποι θυμόνταν τους στίχους των ποιητικών έργων που έβλεπαν, καλύτερα από λέξεις ειπωμένες με διαφορετικό τρόπο. Γι΄ αυτό και έγραφαν τους λόγους τους χρησιμοποιώντας τα εργαλεία της ποίησης. Σκεφτείτε λοιπόν αν τα παιδιά σας γίνονταν σφουγγάρια ποίησης. Τί θα έμενε στο μυαλό τους; Νέο λεξιλόγιο. Νέες ιδέες. Και ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα; Μεγαλύτερη φαντασία. Περισσότερη διασκέδαση με το διάβασμα. Πιθανόν δια βίου εξάρτηση από τα βιβλία. Πιθανόν και επιθυμία για συγγραφή! Η ποίηση είναι προσωπική υπόθεση: ένα ποίημα μπορεί να πει πράγματα που δεν θα μπορούσαν να ειπωθούν με κανέναν άλλο τρόπο. Το να γράφει κανείς ποίηση μπορεί να λειτουργήσει ως κάθαρση. Μπορεί να βγάλει προς τα έξω σφραγισμένα συναισθήματα. Με την ποίηση μπορείς να εκφράσεις την αγάπη σου, την απέχθειά σου, την άγρια φαντασία σου κ άλλα συναισθήματα που υπάρχουν μέσα σου. Όμως δεν φέρνεις τα παιδιά κοντά στην ποίηση βομβαρδίζοντάς τα με κανόνες μέτρησης συλλαβών ή αναλύσεις δομών, περιεχομένου και τεχνικών. Αυτά είναι σημαντικά αλλά πρέπει να προκύψουν λίγο αργότερα. Πρέπει να βρούμε τρόπους να κάνουμε την ποίηση διασκέδαση: Στο πλαίσιο αυτό κινείται και η υποδράση του σχολείου μας όπου οι μαθητές που θα συμμετέχουν θα πραγματοποιήσουν ή καλύτερα φιλοδοξούν να ζωντανέψουν την ποίηση με • Απαγγελία ποιημάτων • Οπτικοποίηση ποιημάτων με βιντεάκια που θα φτιάξουν οι μαθητές. • Τραγουδώντας μελοποιημένη ποίηση • Θεατρικό: Ρωμαίος και Ιουλιέτα • Έκθεση Ζωγραφικής : Ζωγραφίζοντας την ποίηση Το έργο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» είναι μια τραγωδία που έγραψε ο Ουίλλιαμ Σαίξπηρ το 1595. Αναφέρεται σε δύο νεαρούς κατατρεγμένους εραστές που ο θάνατός τους συμβιβάζει τελικά τις διενέξεις των φεουδαρχικών οικογενειών τους, των Μοντέγων και των Καπουλέτων. Σήμερα οι χαρακτήρες του τίτλου θεωρούνται ως αρχέτυπο των νέων εραστών. Στη θεατρική μας παράσταση θα γίνει δραματοποίηση της διάσημης σκηνής στον κήπο των Καπουλέτων, κάτω από το μπαλκόνι της Ιουλιέτας, όπου οι δύο νέοι εξομολογούνται τον έρωτά τους. Η παρουσία της αφηγήτριας θα βοηθήσει στην κατανόηση της υπόθεσης του έργου. Οι δύο πρωταγωνιστές θα αποστηθίσουν τη σκηνή, κάποιοι συμμαθητές τους θα επιμεληθούν το ντύσιμο, το χτένισμα, το μακιγιάζ τους προσαρμόζοντάς τα στα δεδομένα εκείνης της εποχής ενώ άλλοι συμμαθητές τους θα βοηθήσουν στη δημιουργία των σκηνικών. (3) Κεντρική εκδήλωση της δράσης αυτής θα είναι η παρουσίαση, σε συνεργασία με το Εργαστηριακό Κέντρο Δράμας και το 1ο Επαγγελματικό Λύκειο Δράμας, της “δουλειάς” – της εργασίας – των αποτελεσμάτων – των έργων της επαγγελματικής εκπαίδευσης και του 2ου ΕΠΑ.Λ. Δράμας ειδικότερα, στους Δραμινούς πολίτες. Θα παρουσιαστούν έργα μαθητών και καινοτόμες δράσεις στις οποίες συμμετείχαν τα σχολεία. Δράσεις οι οποίες αποδεικνύουν τη σύνδεση του σχολείου με τα τρέχοντα κοινωνικά, οικονομικά, περιβαλλοντικά και θέματα τοπικού, αλλά και ευρύτερου χαρακτήρα. 3.2 ΣΤΟΧΟΙ ΤΩΝ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΥΠΟΔΡΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΤΟΥΣ (Ανάλυση της μεθοδολογίας υλοποίησης και του τρόπου που αναμένεται να επιτευχθούν οι στόχοι. Αναφορές σε πιθανή συνεργασία με άλλα σχολεία, φορείς ή επαγγελματίες. Στην ανάπτυξη των στόχων να περιγράφεται και η σύνδεσή τους με τους στόχους του προγράμματος) (1) Οι μαθητές του σχολείου μας θα δραστηριοποιηθούν περισσότερο τις τρεις ώρες της ερευνητικής εργασίας. Στη πρώτη φάση θα πραγματοποιηθούν τηλεδιασκέψεις μέσω των σχολικών εργαστηρίων, με τους μαθητές των άλλων σχολείων κατά τις οποίες οι μαθητές θα ανταλλάξουν απόψεις σχετικά με το έργο που έχουν αναλάβει. Θα ζητήσουν από τους μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων να καταγράψουν ψηφιακά τα Γκράφιτι ή τις ζωγραφιές του Σχολείου τους με τη βοήθεια των καθηγητών/δασκάλων τους. Μέσα από την διαδικασία αυτής της φάσης τα παιδιά θα μάθουν να συνεργάζονται μεταξύ τους, σε ομάδες, αλλά και με τους μαθητές άλλων σχολείων. Επίσης θα μάθουν να χειρίζονται τα εποπτικά εργαλεία του Η/Υ με τα οποία θα πραγματοποιηθεί η επικοινωνία. Σε δεύτερη φάση και σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η σωστή καταγραφή από τους μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων, μια ομάδα μαθητών μας με τη συνοδεία καθηγητή θα επισκεφτεί τα εν λόγω σχολεία και θα βοηθήσει τη διαδικασία. Η επίσκεψη στα σχολεία μπορεί να πραγματοποιηθεί ούτως ή άλλως για να έρθουν σε προσωπική επαφή οι μαθητές που θα εμπλακούν στο έργο. Σε αυτή τη φάση τα παιδιά θα μάθουν να συζητούν τις ιδέες τους και να επικοινωνούν καλύτερα. Στη Τρίτη φάση αφού καταγραφεί και αποθηκευτεί το φωτογραφικό υλικό, η ομάδα των μαθητών μας θα αποφασίσει ποια από αυτά θα προσπαθήσουμε να τα ζωντανέψουμε σε κινούμενα σχέδια. Ταυτόχρονα λοιπόν θα αρχίσει στο Εργαστήριο η διδασκαλία των τεχνικών εκείνων, με την χρήση του κατάλληλου λογισμικού, με τις οποίες αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί. Το Λογισμικό που θα χρησιμοποιηθεί θα είναι ελεύθερο, αλλά θα γίνονται και παρουσιάσεις σεμιναριακού τύπου με τα πιο γνωστά εργαλεία «κατασκευής» κινούμενων εικόνων. Στη φάση αυτή τα παιδιά θα μάθουν να πάρουν αποφάσεις με δημοκρατικό και αξιοκρατικό τρόπο και να βρίσκουν λύσεις συλλογικά. Η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμηση είναι κάτι που χτίζεται με υπομονή και είναι το ζητούμενο καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου. Στην τέταρτη φάση οι μαθητές μόνοι του σε ομάδες εργασίες θα αναλάβουν να ζωντανέψουν ένα Γκράφιτι ή ζωγραφιά με τη βοήθεια των υπολογιστών στο σχολικό εργαστήριο. Στη διάρκεια αυτής της φάσης θα γίνει προσπάθεια διάχυσης της ιδέας και σε άλλα σχολεία της Πόλης ή του Νομού για να ενεργοποιηθούν και αυτά στην καταγραφή που επιχειρείται. Στην Πέμπτη και τελευταία φάση οι μαθητές υπό την εποπτεία των υπεύθυνων καθηγητών θα συμμετέχουν στη διαδικασία διάχυσης της υποδράσης τους στο πλαίσιο του συνολικού σχεδίου δράσης του σχολείου. Θα γίνουν παρουσιάσεις με πολυμεσικό υλικό, θα τυπωθούν αφίσες και φυλλάδια, και θα υπάρξει συνεργασία με τους μαθητές των άλλων υποδράσεων για την τελική έκθεση του σχολείου, όπου και θα παρουσιαστούν συνολικά όλες οι δραστηριότητές μας στο πλαίσιο της «Νέας Αρχής στα ΕΠΑΛ» Ανάμεσα στις φάσεις ανάπτυξης και σε ημερομηνία που εξυπηρετεί τη λειτουργία του σχολείου θα πραγματοποιηθεί εκδρομή στο Τ.Ε.Ι. Πληροφορικής Καβάλας όπου θα μας γίνει ξενάγηση και ενημέρωση για θέματα που άπτονται του έργου μας. Σε ημερομηνίες που εξυπηρετούν τα συνεργαζόμενα σχολεία θα πραγματοποιηθούν ημερίδες σε τρία από αυτά, στις οποίες θα συμμετέχουν οι εμπλεκόμενοι μαθητές και θα γίνουν παρουσιάσεις σχετικές με το παραγόμενο έργο και τιην προβολής του σχολείου μας. (2)"Το βίωμα της συνεργασίας είναι ουσιαστικό για την ανάπτυξη της ψυχικής υγείας του ατόμου. Μέσω αυτού οικοδομούνται η εμπιστοσύνη, η αυτοπεποίθηση, η αυτοεκτίμηση και η αυτογνωσία, που είναι θεμέλια της ψυχικής υγείας του καθενός (Johnson/Johnson, 1975). Στην εποχή μας, οι ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών έχουν αλλάξει, γι' αυτό χρειάζεται η εφαρμογή νέων διδακτικών προσεγγίσεων, που θα κινούν το ενδιαφέρον τους. Στόχος είναι οι μαθητές να αγαπήσουν την ποίηση αλλά και με κάθε δράση τους επιτυγχάνονται και άλλοι ίσως πιο σημαντικοί στόχοι: Η συνεργασία σε μικρές ομάδες θα κάνει την μαθησιακή διαδικασία πιο ελκυστική και ευχάριστη. Η αυτοεκτίμηση των παιδιών, ιδιαίτερα αυτών με δυσκολίες μάθησης, θα βελτιωθεί. Μεταξύ των μαθητών θα αναπτυχθούν καλές διαπροσωπικές σχέσεις. Οι μαθητές θα μάθουν πώς να αποκτούν φίλους, πώς να συνεργάζονται και πώς να επικοινωνούν εποικοδομητικά. Αν οι μαθητές αποκτήσουν συνεργατικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, θα τις αξιοποιήσουν αργότερα, στην οικογένειά τους, στους φίλους και στους γείτονες, στην εργασία τους, στη ζωή τους γενικότερα. Οι μαθητές θα μάθουν να αναγνωρίζουν και να εκτιμούν τη σημασία της αλληλεξάρτησης των μελών στην εργασία. Σε χρονικό σημείο που εξυπηρετεί τη λειτουργία του σχολείου θα πραγματοποιηθεί εκδρομή στη Θεσσαλονίκη στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος όπου οι μαθητές θα ενημερωθούν για όλες τις φάσεις ανάπτυξης και επιμέλειας μιας θεατρικής παράστασης από επαγγελματίες του χώρου. Με την εμπλοκή και άλλων ειδικοτήτων (π.χ. Κομμωτικής και Αισθητικής στο χτένισμα και το μακιγιάζ των ηθοποιών) επιτυγχάνεται και άμεση σύνδεση ενός μαθήματος γενικής παιδείας όπως είναι η Γλώσσα με μαθήματα άλλων ειδικοτήτων. Στις 23/3/2019 θα πραγματοποιηθεί ημερίδα με την παρουσίαση του έργου σε εκδήλωση στο σχολείο μας και θα βραβευθεί η καλύτερη ζωγραφιά Λίγες εβδομάδες πριν κλείσουν τα σχολεία, οι εργασίες των μαθητών μας και των μαθητών του ΕΚ και 1ου ΕΠΑ.Λ. θα παρουσιαστούν, από τους ίδιους τους μαθητές, στους γονείς τους και στη Δραμινή κοινωνία σε μια μεγάλη εκδήλωση που θα υλοποιηθεί στη μεγάλη αίθουσα του δημοτικού Ωδείου Δράμας. Οι μαθητές θα εκθέσουν έργα, κατασκευές και εφαρμογές στο φουαγέ του Ωδείου και εντός της αίθουσας θα παρουσιάσουν με βίντεο και power point αντιπροσωπευτικά δείγματα των εργασιών τους.) Οι μαθητές θα μάθουν να οργανώνουν μία εκδήλωση και να προετοιμάζουν τις απαραίτητες εκείνες συνθήκες για την επιτυχία της .Θα αποκτήσουν οργανωτικές , συνεργατικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, καθώς και τη δυνατότητα παρουσίασης της δουλειάς τους.